I dag är glädjen stor i Svenska Spårvägssällskapet-Gävleavdelningen. Vi fick ett enormt stort gehör för vårt förslag att återremittera vårt ärende till en ny och fördjupad utvärdering.

Detta är en stor händelse för Gävle och Gävleborna av historiska mått. Vi kan nu med utsträckt hand från Gävle kommun sätta oss ned för att komma fram till en lösning på hur vi skall lägga upp riktlinjerna för en museispårväg i Gävle.
Glädjen är obeskrivlig och vi sänder ett stort varmt tack till Thomas Lange från Riks som såg till att detta blev ett glatt resultat i dag!

Detta är fantastiskt unikt och historiskt.
Gävleavdelningens ordförande:
-Jag är så glad över kommunfullmäktiges beslut så jag vet inga gränser! Vi kan nu sätta oss ned och diskutera fram en fantastisk historisk framtid för Gävle. Detta är underbart!
Stämningen var mycket god i kommunfullmäktige.

Det är 106 år sedan Gävle fick sin första Spårväg 1909 och nu ser allt ut att det åter igen kommer att bli en spårväg med de gamla Gävlevagnarna från Fältskärsleden bort till Gasklockorna och Atlasområdet.

-Detta kommer i så fall att bli en turistattraktion av stora mått för Gävle. Svenska Spårvägssällskapet Gävleavdelningen har i många år kämpat för detta nu ser det ut som att det kan bli en verklighet helt klart, detta känns otroligt stort och framför allt mycket roligt, säger Ordförande Thomas Dahl.
- Detta gör vi för Gävle och Gävleborna och att vi nu äntligen kan göra detta tillsammans med Gävle Kommun stärker det hela ytterligare spårvägssällskapet har erfarenhet och kunskap och ställer dem till förfogande.

Vi kommer nu att sätta oss ned för en djupanalys med Gävle kommun, Gävle Energi, Trafikverket, samt med övriga intressenter och företagare på Brynäs för att arbeta fram en så bra lösning som det bara går som sedan skall få det slutgiltiga beslutet.

Det vi även har med i planerna är att detta skall utmynna i nya arbetstillfällen. Vilket kommer att behövas.

Det som gör det hela mer intressant är ju också det nya läget som vi flyttade in i under december 2014, vi har ju vår nya spårvagnshall på Femte Tvärgatan och det är endast ca 150 m. att lägga anslutningsräls till det befintliga spåret.
Gävle har ett mycket gynnsamt läge då det gäller rälsbiten, vi behöver inte anlägga en ny vilket är en stor
besparingskostnad.

Här kan ni se hela den debatten direkt på Youtube:
http://youtu.be/Q2NWn7z-wgE

Fler intressanta händelser som sätter Gävle på kartan är att Svenska Spårvägssällskapet Riks för första gången i historien förlägger sitt årsmöte i Gävle 11-12 april 2015 och Gävleavdelningen står som värd. Fler överraskningar kommer att komma under 2015 av god kvalité.