Vällfylld av utställare, teknik och nyfikna besökare var den stora Gasklockan i Gävle under den första helgen i oktober. På plats fanns utställare från bland annat Nikon, Adobe, Mediamarkt och Högskolan i Gävle. Mässan startade redan på fredagen då bland annat Moderskeppet och Swedish Chameleon föreläste om att fotografera i raw-format och hur man bäst filmar med en DSLR-kamera. Joe Formgren på Precis Reklam berättade mer om de viktiga pusselbitarna för att få en lyckas marknadskommunikation.

Under lördagen gav Nikon school grunderna i fotografering och Film Gävleborg visade kortfilmer från Exit filmfestival. Högskolan i Gävle gav en presentation av utbildningen Creative computer graphics and visualisation. Stämningen var god och mässans besökare var allt från fotointresserade tonåringar till inspirationstörstande företagare. Under mässan sattes även starten för Gävles Fotomaraton 2012. Under 24 timmar hade då deltagarna uppdraget att fotografera sex olika teman. Till vinnarna utlovades fina priser och dessutom kommer de inskickade bilderna att visas i en utställning på Järnvägsmuseet i Gävle med start 25 oktober.

Mässansvarige Mats Åstrand var mycket nöjd med dagarna.
– Mässan överträffade alla förväntningar och att vi i år dessutom hade öppet en dag längre visade sig mycket uppskattat, berättar Mats. Det kom närmare 1500 besökare och vi har fått mycket bra respons. Vi kommer absolut att fortsätta i den här formen till nästa år!